Veelgestelde vragen

Hoe kan ik een laptop bestellen?

U kunt een laptop bestellen door naar https://rentcompany.nl/bestellen te gaan en de code van de Philips van Horne te gebruiken. U vindt de code in de brief die u na de informatieavond (op maandag 1 juli) per e-mail ontvangt.

Moet ik huren of kopen?

Dat bepaalt u helemaal zelf. Voor service en onderhoud maakt dat niets uit. Kopen is uiteindelijk goedkoper dan huren, omdat het borgbedrag van vier maandtermijnen huur bij overname einde looptijd niet wordt terug gestort.

Hoe levert The Rent Company de laptop aan? Zit alles erbij?

U krijgt na uw bestelling een complete en volledig ingerichte laptop, inclusief besturingssysteem Windows 11 versie (inclusief systeem updates), Microsoft Office 365 en een degelijke hoes. 

Is de laptop goed verzekerd tegen schade en diefstal?

Ja, de aanschaf is inclusief een uitstekend service-abonnement van The Rent Company, ongeacht of u huurt of koopt. 

Wanneer ontvangt mijn zoon/dochter de laptop?

  • Bestel vóór 31 juli, zodat uw zoon/dochter zeker is van levering bij de start van het nieuwe schooljaar. Hiermee voorkomt u extra administratiekosten van € 19,95.
  • Bij de start van het schooljaar ontvangen alle leerlingen persoonlijk hun laptop op school.
  • In de eerste lesweek wordt de laptop, samen met de mentore, voor de eerste keer opgestart. 

Moet ik via The Rent Company een laptop bestellen of kan ik er privé een aanschaffen?

Wij kunnen u niet verplichten om gebruik te maken van het aanbod van The Rent Company, maar adviseren het wel.

  • We hebben samen met The Rent Company de beste laptops gekozen die perfect passen bij onze school en tegen een stootje kunnen.
  • Bij problemen met de laptop ligt er op school een leenlaptop klaar. Zo kunnen leerlingen direct weer aan de slag.
  • De juiste software voor school wordt vooraf geïnstalleerd, zodat de laptop meteen klaar is voor gebruik.
  • Elke laptop wordt geleverd met een stevige, waterafstotende beschermhoes van gerecycled oceaanplastic.
  • Geen onverwachte kosten met de Schade- en diefstalverzekering

Mocht u toch een eigen laptop aanschaffen, dan zijn dit de eisen:

  • Minimale grootte beeldscherm 11,6 inch
  • Maximale grootte beeldscherm 14,0 inch
  • Besturingssysteem Microsoft Windows 10 versie 21H2 (of hoger) of Windows 11
  • Interngeheugen minimaal 8 GB
  • Batterijduur van minimaal 6 uur
  • Minimale disk opslagcapaciteit 128 GB van het type SSD
  • Wi-Fi kaart die zowel 2.4GHz als 5.0GHz ondersteunt (type AC of AX)
  • Ingebouwde webcam

Heeft u al een laptop en wilt u controleren of deze aan de specificaties voldoet? 
Controleer dan het processor type, het geheugen en de Windows-versie:

  • Rechter muisklik op Start en selecteer Systeem
  • Processor: bijvoorbeeld Intel Core i3 of AMD Ryzen 3
  • Geïnstalleerd RAM-geheugen: bijvoorbeeld 8 GB
  • Windows-editie: bijvoorbeeld Windows 10 Education
  • Controle disk type opslag en type Wi-Fi: raadpleeg de handleiding of neem contact op met de leverancier van de laptop

Kan ik ook een laptop met een ander besturingssysteem gebruiken?

Nee, wij werken op school met het Microsoft platform en daar heeft een Windows laptop veel voordelen t.o.v. een Chromebook of IOS van Apple.

Waarom zou ik gebruik maken van het aanbod van The Rent Company?

  • De laptop is kwalitatief een zeer hoogwaardig product. Het is geen consumentenlaptop, maar een laptop uit de zakelijke markt, ontwikkeld voor het onderwijs.
  • De prijs-kwaliteit verhouding is zeer goed. Voor die prijs krijgt u nergens dezelfde kwaliteit.
  • Met het Easy4u zekerheidspakket bent u prima verzekerd tegen schade en diefstal.
  • Uw krijgt een vervangende laptop bij schade en diefstal.
  • De laptop voldoet aan alle vereiste specificaties met een batterijduur van tenminste 6 uur.
  • De ervaring leert ons dat een andere laptop vaak leidt tot problemen, omdat deze niet voldoet aan de minimale specificaties.

Kosten

Prijzen zijn inclusief Easy4u zekerheidspakket.

Kopen:

Looptijd   Bedrag
36 mnd   € 716,40 
48 mnd   € 765,60
60 mnd   € 813,00

Huren:

Looptijd   Bedrag * 
36 mnd  € 19,90
48 mnd  € 15,95
60 mnd  € 13,55

* Kosten per maand 

Mag ik de laptop mee naar huis nemen of blijft deze op school?

De laptop gaat dagelijks mee naar huis en kan niet bewaard worden op school. Het is juist de bedoeling dat de leerling thuis én op school werkt met de laptop. Omdat de laptop dagelijks vervoerd moet worden, wordt er een degelijke en stevige beschermhoes meegeleverd.

Wat zijn de mogelijke nadelen van een zelf aangeschafte laptop?

  • De laptop voldoet, ondanks de toezeggingen van de leverancier, mogelijk niet aan de gestelde eisen en werkt daardoor niet naar behoren.
  • Bij technische storingen is er geen ondersteuning.
  • Er is geen vervangend apparaat beschikbaar tijdens een reparatie.
  • De laptop wordt niet door de school ingericht met een besturingssysteem.*
  • Wanneer de laptop niet goed functioneert, kan uw zoon/dochter niet goed deelnemen aan het digitale onderdeel van de lessen.
  • Het is uw eigen verantwoordelijkheid dat de laptop, bij gebreken, zo snel mogelijk weer hersteld en beschikbaar is.

*Leerlingen van de Philips van Horne mogen wel gratis Office 365 op maximaal vijf pc’s of telefoons installeren.

Kan ik de overeenkomst tussentijds beëindigen?

Ja, ouders kunnen de overeenkomst ontbinden als de betreffende leerling de Philips van Horne verlaat. Mocht de leering echter naar een middelbare school gaan die ook gebruik maken van laptops van de Rent Company, dan kan de leerling de laptop uiteraard blijven gebruiken. Geef de schoolwijziging wel door aan The Rent Company. 

Wat kan ik doen als mijn kind in de bovenbouw zit en de contractperiode met The Rent Company is afgelopen?

Leerlingen in de bovenbouw krijgen de mogelijkheid om na de huidige contractperiode een nieuwe laptop aan te schaffen en daarvoor een nieuw contract af te sluiten. 

Van wie is de laptop aan het einde van de huurlooptijd?

  • De laptop gaat aan het einde van de huurlooptijd retour naar The Rent Company.
  • Na ontvangst in functionerende staat wordt het borgbedrag terugbetaald.
  • Indien u de laptop niet retour stuurt, blijft u eigenaar van het apparaat en zal het eerder betaalde borgbedrag niet aan de huurder worden terugbetaald. Er vindt dan automatisch eigendomsoverdracht plaats.

Ben ik verplicht een laptop aan te schaffen?

  • Lesmateriaal (boeken, digitaal lesmateriaal) wordt gratis door de school geleverd. Een laptop valt niet onder dit gratis materiaal. Ouders/verzorgers zijn dus zelf verantwoordelijk voor de aanschaf.
  • We kunnen ouders niet verplichten om een laptop te huren of aan te schaffen. Toch vragen wij u om dit wel te doen. Om het aangeboden onderwijsprogramma goed te kunnen volgen, is een laptop tegenwoordig onmisbaar.
  • Heb je financieel niet de ruimte om een laptop aan te schaffen, dan kun je bij jouw gemeente vragen naar de regelingen voor minima. 
  • Lukt het, om welke reden dan ook, niet om een laptop aan te schaffen? Dan biedt de school deze leerlingen de gelegenheid om gebruik te maken van leenlaptops. 

Moet ik betalen voor (digitale) leermiddelen?

Nee, boeken én digitaal lesmateriaal worden gratis aangeboden.

Kunnen de laptops op school opgeladen worden?

Wij hanteren het volgende beleid ten aanzien van het opladen van de laptops:

  • De leerling dient het apparaat volledig opgeladen mee te nemen naar school.
  • In incidentele gevallen kan een laptop op school worden opgeladen. De Philips van Horne beschikt echter niet over voldoende oplaadpunten voor alle laptops. 

Is de laptop van mijn zoon/dochter veilig op school?

  • De laptop wordt door de leerling bij zich gehouden. Iedere leerling heeft een eigen kluisje, waarin deze kan worden opgeborgen.
  • De school is niet verantwoordelijk voor schade aan of diefstal van het apparaat. Diefstal en schade is wel verzekerd via het abonnement van The Rent Company.

Moet ik zelf een goed antivirus programma installeren?

Nee, Windows 11 heeft een antivirus programma in zich.

Is uw zoon/dochter zij-instromer in leerjaar 2

  • Dan kunt u kiezen voor een contract met een kortere looptijd.
  • Mocht uw zoon/dochter van een andere middelbare school komen en al een Windows laptop van The Rent Company hebben, dan kan hij/zij die uiteraard blijven gebruiken en hoeft er geen nieuwe bestelling geplaatst te worden. Geef de schoolwijziging wel door aan The Rent Company.


Ik heb een vraag/probleem? Hoe kan ik contact opnemen met de klantenservice?

Ouders en leerlingen kunnen van maandag tot en met vrijdag contact opnemen met de klantenservice van The Rent Company via help@rentcompany.nl of tel. 085 0036150.


Ingestuurde vragen

  • Is het kunnen beschikken over een laptop een ''nice to have'' of een ''must have''? Ofwel, in hoeverre is het kunnen beschikken over een laptop verplicht en noodzakelijk om het huidige onderwijs op de Philips te kunnen volgen? Omdat er klassikaal les gegeven gaat worden met boek en laptop, is de laptop noodzakelijk om de lessen goed te volgen en natuurlijk ook thuis het online huiswerk te kunnen maken en voorbereiden.

  • Hoe zit het dan met het installeren van alle noodzakelijke apps en programma’s die noodzakelijk zijn voor het volgen van het onderwijs? Is dit mogelijk en is dit gratis of betaald? Bij een eigen laptop krijgt de leerling gewoon gratis de beschikking over Office365 en de eventuele online lesmethoden.

  • Wij hebben de betreffende laptop al eerder gekocht. Hoe kunnen wij de programma’s van de school hierop zetten? Office365 wordt gratis ter beschikking gesteld door school. Dit zal in de 1e schoolweek op school geïnstalleerd worden, dus ook op de eigen laptop.

  • De laptop die nodig is voor school hebben we al aangeschaft. We zien nu dat er software voor school op moet staan. Welke software is dit? Het enige dat leerlingen echt nodig hebben is Office365 en dat wordt gratis ter beschikking gesteld door school.

Overige vragen

Heeft u nog andere vragen (bv. over huur, koop, borg, financiële afhandeling of verhuizing)? Neem dan contact op met de klantenservice van The Rent Company via www.rentcompany.nl/klantenservice. Voor overige vragen kunt u een mail sturen naar info@pvanhorne.nl. We nemen dan zo snel mogelijk contact met u op.