Nieuws

Seán Loney en Niek Teunissen met Model European Parliament Limburg naar Straatsburg.

15 maart 2018
Terug

Seán Loney en Niek Teunissen zijn met 23 andere Limburgse MEP deelnemers naar Straatsburg gereisd om de Europese instellingen te bezoeken en gesprekken te voeren met allerlei interessante hooggeplaatste sprekers. Ook woonden zij de rechtszaak bij in het Europees Hof voor de Rechten van de Mens over de Russische oppositieleider Navalnyy. Hieronder delen zij hun ervaringen.

Straatsburgervaringen van Seán Loney:

De week begon in Sittard waar wij ’s morgens vroeg geacht waren te verzamelen om richting Luxemburg en daarna Straatsburg te gaan.

Eenmaal aangekomen in Luxemburg kwamen wij aan bij het Hof van Justitie van de Europese Unie. Tijdens dit bezoek kregen wij een rondleiding en een presentatie over de werking van dit orgaan. Na dit mooie bezoek vertrok de bus richting Straatsburg

De 2e dag stond in het teken van de Raad van Europa, eerst kregen we een film te zien over de werking van de Raad van Europa, hierna hebben wij nog een deel van een debat gevolgd in de Parlementaire Assemblee. Onze dag ging verder met een gesprek met de heer Pennings waar wij ons verder verdiepte in de Raad.

’s Middags stond in het teken van gastsprekers, de eerste spreker was de meesterlijke Mart van de Ven, die met financiële expertise en ‘down to earth’ instelling ons wel wist te imponeren. Hierna volgde 2 Belgische sprekers, Petra de Sutter en Piet de Bruijn, de gastspreker middag werd afgesloten door mevrouw de Bruin, in dit gesprek ging het vooral over de wapenverkoop in Europa.

De 3e dag begon vroeg bij het Europees Hof voor de Rechten van de Mens, om de rechtszaak Navalnyy vs. Russia bij te wonen.  Na het aflopen van de rechtszaak gingen wij weer richting de Raad van Europa, waar wij in gesprek gingen met de heer Kleijssen, directeur van de commissie voor informatiemaatschappij en actie tegen criminaliteit. In deze dialoog kwam cypercriminaliteit veelal ter sprake. Na een interessant gesprek eindigde we de dag met een gesprek met met Gilles Heyvaert en Philippe Potjes, vertegenwoordigers van de Belgische Ambassade.

De 4e dag begon met een spel over de werking van de Raad van Europa, Lieu D’Europe.

Hierna volgde een gesprek met Roeland Böcker, Permanent Vertegenwoordiger voor Nederland in de Raad van Europa, na dit gesprek gingen we richting het Europees Parlement waar wij een rondleiding kregen en een film hebben gekeken over de werking van de Europese Unie.

De laatste dag gingen we weer richting Nederland, met een tussenstop in Luxemburg met wat vrije tijd en een bezoek aan het Musée d’Art Moderne Grand-Duc Jean.

Al met al was het een fantastische reis, waar ik in ieder geval veel heb geleerd en eentje om nooit meer te vergeten!

Straatsburgervaringen van Niek Teunissen:

Samen met 23 andere deelnemers mocht ik een bezoekje mogen brengen aan het mooie Straatsburg. Ik vond het persoonlijk een eer om uitgenodigd te zijn voor deze bijzondere reis. Op maandag vertrokken we in de vroege morgen vanaf station Sittard met de touringcar onderweg naar Straatsburg. Nadat we een de Belgische deelnemers hadden opgepikt in Luik reden we gezamenlijk door naar ons eerste bezoek aan een bijzondere instantie: het Europees hof van Justitie. Hier kregen we eerst een presentatie en daarna een rondleiding door de indrukwekkende rechtszalen en gangen van het gebouw. Na de tour reden we door naar ons hotel in Straatsburg. De volgende morgen vertrokken we naar de Raad van Europa. Hier kregen we een introductie met een korte film over de instantie, waarna we een debat van het Parlementaire Assemblee bij mochten wonen. Vervolgens kregen we een presentatie over de Raad van Europa en hun gang van zaken. Na de lunch gingen we in gesprek met vele interessante politici uit de Raad van Europa waaronder Mart van de Ven en Petra de Sutter. Woensdag bezochten we het Europees hof voor de Rechten van de Mens. Hier woonden we de rechtszaak van Navalnyy v. Rusland bij. Ik vond het erg interessant om zo een prominente rechtszaak in het echt bij te wonen. Na de rechtszaak hadden we een meeting met politicus Jan Kleijssen. Van hem kregen we een interessant college over onder ander cyber crime en de invloed van de media op het dagelijks leven. Daarna gingen we rond de tafel met drie medewerkers van de Belgische ambassade die ons veel hebben geleerd over hun vak. Donderdag hadden we in de morgen een ludiek spel met trivia vragen over Europa. Na de lunch brachten we een bezoek aan de permanente vertegenwoordiger van de Nederlandse ambassade, Roeland Böcker. Hij had een interessante presentatie over zijn huidige werk en zijn ervaring in het Hof voor de Rechten van de Mens. Vervolgens reden we met de touringcar naar het Europees Parlement waar we een tour kregen door het gebouw. Na het diner keerde we terug naar het hotel waar de bonte avond plaats vond, Een avond gevuld met door de deelnemers zelf verzorgde optredens. Vrijdag vertrok de touringcar weer richting Sittard met als tussenstop een museum met moderne kunst. En toen zat deze geweldige week er alweer op. Ik heb ontzettend veel plezier gehad met de andere deelnemers en de interessante instanties en politici. Ik vond het een hele eer om mee te mogen op deze indrukwekkende reis.