Nieuws

Philips van Horne en Jumbo Heerschap geven startsein voor emballage-actie voor school in Malawi

28 maart 2019
Terug

In het kader van het 50-jarig bestaan van de Philips van Horne is maandagochtend officieel de  grote emballage-actie voor het jubileumonderwijsproject van de Philips van Horne in Malawi van start gegaan. Directeur Stan Heerschap en wethouder (en oud-leerling) Geert Gabriëls onthulden samen met Antje Award winnares Thérèse Huijbregts, de Malawi banner bij de grote Jumbo supermarkt op Leuken.
Aanwezig waren ook de jubileumcommissie van de school en enkele personeelsleden van de supermarkt. Alle supermarkten van de Jumbo-Heerschap groep in de regio Weert doen mee met deze ‘statiegeld-actie’.
Stan Heerschap memoreerde ‘het belang van maatschappelijk ondernemen in relatie tot het grote aantal goede doelen in de regio´. Geert Gabriels hield een pleidooi voor -kleinschalige- acties voor onderwijsprojecten in ontwikkelingslanden op gemeentelijk niveau en prees de jarenlange inzet van de ‘Philips’ op dit terrein.
Na de officiële opening werd de daad bij het woord gevoegd en werden de eerste lege flessen ingeleverd.
De totale opbrengst is bestemd voor de Chipala school in Malawi. 

Chipala school in Malawi
Tijdens het gehele schooljaar wordt er geld ingezameld voor de ‘Chipala’ school, een school in een krottenwijk in Lilongwe, de hoofdstad van Malawi. Het land Malawi, ook wel het ‘Warme Hart van Afrika’ genoemd, behoort tot de tien armste landen van de wereld.
De Chipala school telt maar liefst 8500 leerlingen, 75 leerkrachten en 22 klaslokalen. De gemiddelde klassengrootte varieert van 100 tot 350 leerlingen. De meeste kinderen krijgen les in de openlucht in zeer stoffige of modderige omstandigheden. Leermiddelen zijn practisch niet aanwezig.
Het streven van de Philips van Horne is om 18.000 euro bij elkaar te krijgen voor de bouw van twee klaslokalen.

Philips van Horne

Samen creatief!