Nieuws

Mavo 4-leerlingen proeven aan procestechniek

30 maart 2015
Terug

Natuurlijk hoort een stukje theoretische basiskennis erbij, zodat in combinatie met technische termen zoals drukken, volumes, hoeveelheden, piping en componenten deze snel tot de standaard begrippen hoorden.
Ook schema's, symbolen en tekeninglezen werden kort besproken.
Vervolgens verdiepten de leerlingen zich in kleine groepjes in de wereld van de procestechniek via de bekende spannende Goal games die niet van een echt te onderscheiden zijn. "Wat vet, gaaf", waren de reacties. Deze leerlingen hadden vrij snel door hoe deze lesstof in elkaar zat. De ene na de andere game werd afgewerkt en al gauw hadden ze het besef dat deze vorm van procestechniek veel raakvlakken heeft met hun dagelijks leven. Vergelijkingen maken snel duidelijk, dat thee zetten, tanden poetsen, de CV- installatie thuis en het gebruik van licht allemaal behoort tot de wereld van procestechniek.
"En nu het echte werk"; klonk de kreet van de boys. We gingen naar een kleine nagebouwde procestechniek- en waterfabriek waar door simpele besturingssystemen water in stroming wordt gebracht. "Hier hoor en zie je echt iets gebeuren", was de opmerking. Spectaculair en als ze niet goed opletten, kregen ze zelfs natte voeten! Nog voordat de operator iets in de gaten had, ging het hoog-niveau-alarm al af.
De volgende ingebouwde stap was een storing in de fabriek waar sleutelwerk een oplossing zou bieden. Snel een nieuwe pakking plaatsen en de fabriek kon weer draaien. Net echt! Nog even snel een centrifugaalpomp repareren en plaatsen en de fabriek was weer puik in orde.
Nog wat napraten om vervolgens met een brok aan technische informatie huiswaarts te keren. "Cool en vet meneer, misschien is dit wel iets voor mij". Prachtig om te zien, hoe leerlingen met elkaar zochten in de technische hooiberg naar een oplossing.

Philips van Horne

Samen creatief!