Nieuws

Leerlingcoaching – planning maken

9 oktober 2018
Terug

Veel leerlingen vinden het lastig om het overzicht te bewaren om de toetsweek voor te bereiden. Een planning maken kan dan heel goed helpen. Maar hoe maak je nu zo’n planning?


Wanneer te beginnen?
Hoe ver je van te voren moet beginnen met leren, verschilt per leerling. Een goed uitgangspunt is om 2 weken van te voren te beginnen. Vind je het prettiger om eerder of later te starten, dan kan dat natuurlijk ook. Pas wel op dat je niet te laat begint met leren. De hoeveelheid leerstof kun je dan maar over een beperkte aantal dagen verspreiden. Je voelt het al aankomen, je moet per dag opeens heel veel gaan leren.

Wat moet ik in mijn planning zetten?

  1. Schrijf per dag op, wat je gaat doen. Splits grote taken in deeltaken op. Schrijf dus niet op “Engels leren”, maar geef heel precies aan wat je gaat doen.
    Voorbeelden zijn:

    -30 woordjes Nederlands – Engels leren
    -Tijdlijn over paragraaf 1 en 2 maken
    -Formules op leerkaartje schrijven en bestuderen
    -Grammatica present simple bestuderen en 10   bijbehorende zinnen opnieuw maken

  2. Zorg dat je realistisch blijft met je planning. Je hoort soms leerlingen aangeven, dat ze zich niet aan de planning houden. Vaak komt dat omdat ze veel te hoge doelen stellen. Ga dus niet opschrijven dat je op een dag 100 woordjes gaat leren, maar verdeel dit liever over meerdere dagen. Op deze manier zul je je veel sneller aan de planning houden.

  3. Neem in je planning een tijd op. Geef per deeltaak (bijvoorbeeld 30 woordjes leren) hoe lang je hier aan gaat werken. Pas op dat je niet te lang gaat leren. Een goed begin is om in stukken van 30 minuten te leren. Daarna kun je een korte pauze houden van 5 minuten. Leer je liever langer door aan een stuk, dan kan dit natuurlijk ook. Pas wel op dat je niet te lang doorgaat. Na een tijdje ben je zo moe dat je hersenen zaken niet meer goed opslaan.

  4. Laat je planning controleren. Leren doen we niet alleen. Veel mensen zijn je bereid te helpen. Laat gerust je planning aan je mentor of je ouders zien. De mentor weet veel over plannen en leren en je ouders kennen je ook goed. Zij kunnen aangeven of je zaken misschien niet kunt aanpassen of ze zeggen dat je een mooie planning hebt gemaakt.

  5. Maak een afvinklijstje. Is een taak af, dan kun je in een kolom een tekentje zetten die aangeeft dat je het goed hebt gedaan. Of streep je de taak liever door met een kleur dan kan dit ook. Zorg dat je in ieder geval je taken markeert die af, dit geeft leerlingen vaak een prettig gevoel en werkt motiverend. 

Bedenk je goed dat een planning nooit perfect is.
Je zult fouten maken, maar het mooie is dat je hiervan kunt leren. Het zal voorkomen dat je je niet houdt aan een deeltaak. Ook dat is niet erg, maar probeer wel te achterhalen waarom je die taak niet kunt afvinken. Was het teveel werk of heb je niet precies opgeschreven wat je wilde doen. Schrijf dit op je planning. De volgende keer dat je een nieuwe planning maakt, dan kun je de oude planning erbij pakken (met de leerpunten). Deze verwerk je dan in je nieuwe planning. Op deze manier kunnen we wel steeds dichterbij onze perfecte planning komen.

Wil je graag een blanco voorbeeldplanning? Klik dan hier

Philips van Horne

Samen creatief!