Nieuws

Leerlingcoaching – planning maken

9 februari 2018
Terug

De toetsweek staat weer bijna voor de deur en veel leerlingen zijn dan ook al begonnen met het leren. De ene persoon werkt graag met een planner en de andere stippelt het werk per dag uit. Soms met een mooie papieren/digitale planner, soms uit het hoofd.
Een planning in je hoofd hebben brengt wel het risico met zich mee dat je het overzicht verliest en zaken niet afkrijgt. Maar hoe maak je nu een goede planning?

Tip 1: Maak van een grote taak een deeltaak. De omschrijving “werken aan Engels” verander je naar “theorie present simple bestuderen en 3 opdrachten maken”. Door van te voren zo specifiek mogelijk je taak te omschrijven, is de opdracht veel dwingender en duidelijker. Als leerling ben je dan veel minder snel geneigd om het zogenaamde “makkelijke” gedeelte te leren of wat minder te leren dan de bedoeling was.

Tip 2: Geef een tijdsduur aan. Zorg dat je bij elke taak een inschatting maakt hoeveel tijd je nodig hebt om deze af te ronden. Door grenzen op te stellen, ben je ook sneller geneigd om de taak binnen het tijdspad af te krijgen en te treuzelen.

Tip 3: Schakel tussen vakken en onderdelen. Zorg dat je op een dag aan meerdere vakken werkt en aan verschillende onderdelen. Dit betekent dat je op een dag b.v. werkt aan geschiedenis, Nederlands en wiskunde. Binnen deze vakken wissel je de onderdelen ook af, bijvoorbeeld bij Nederlands kijk je naar de grammatica en bij Engels naar de woordjes. Je hersenen zullen dit schakelen als heel zwaar beschouwen, doordat ze steeds naar een nieuw onderdeel moeten kijken. Echter het leerrendement is veel groter door deze extra inspanning.

Tip 4: Aftekenkolom aanmaken. Veel leerlingen vinden het lastig om zich aan de planning te houden. Zorg dus dat je je planning realistisch houdt en niet teveel hooi op de vork neemt. Echter het aanmaken van een aftekenkolom kan ook helpen. Zodra je een taak hebt afgerond mag je een vinkje plaatsen. Dit kan erg bevredigend werken en geeft je bovendien de mogelijkheid om te meten hoezeer je je aan de planning houdt. Stel jezelf een realistisch doel, zoals bijvoorbeeld 80% van de planning afronden. Communiceer dit doel met iemand die jou kan stimuleren zoals je vader of moeder. Deze stok (coach) achter de deur kan extra motiverend werken. Heb je je doel van 80% gehaald, stel deze dan de volgende bij zodat je nog verder kunt groeien.

Veel succes en zet 'm op! 

Philips van Horne

Samen creatief!