Nieuws

Leerlingcoaching – “Kapitein, waar gaan we naartoe?” – Doelen stellen

5 november 2018
Terug

Volwassenen werken veelvuldig met doelen. Denk bijvoorbeeld aan:

  • De buurman wil graag 2 kilogram afvallen
  • De bankier wil graag 20 verzekeringsproducten per maand verkopen
  • De bakker wil graag 50 broden per dag verkopen
  • De hardloper wilt graag de 10 km binnen 1 uur lopen

Niet alleen volwassenen, maar ook jullie (leerlingen) kunnen doelen stellen. Nu vraag je je alleen af, waarom zou ik dat doen?

Dat zal ik je vertellen, het heeft namelijk heel veel voordelen!

Doelen geven je duidelijk over welk eindpunt/bestemming je wilt halen/bereiken. Vergelijk het met een kapitein op een schip. Als deze persoon niet eens weet welke bestemming hij wil bereiken, hoe kan hij dan de koers/richting bepalen? Doelen geven dus richting aan ons.

Heb ik je een beetje overtuigd? Ja? Dan kunnen we gaan nadenken over het formuleren van een doel. Hieronder vind je enkele voorbeelden.

  • In periode 2 wil ik het cijfer van wiskunde verbeteren met 0,3P
  • In periode 2 wil ik mijn werkhouding verbeteren bij het vak geschiedenis
  • In periode 2 wil ik de grammaticaregels voor Engels uit mijn hoofd kennen

Nu heb je een doel, oftewel je eindbestemming. Vervolgens gaan je een richting bepalen. Hoe zorg je dat je daar gaat komen? Hieronder vind je enkele voorbeelden van acties die kunnen helpen bij het behalen van je doel. Deze acties ga je dan in periode 2 inzetten.

  • Ik ga voor wiskunde elke keer mijn huiswerk maken en nakijken
  • Aan het einde van de week maak ik een samenvatting voor geschiedenis over de stof die we tot dan hebben gehad
  • In periode 2 oefen ik elke week 5 opdrachten over de grammatica van Engels en deze laat ik door mijn ouders controleren
  • In periode 2 schrijf ik alle aantekeningen over van de docent
  • In periode 2 schakel ik bijles in, ik spreek per week 1 keer af met deze persoon

Bedenk je goed dat je nooit alleen staat in het leerproces!

Veel mensen willen en kunnen je helpen. De deur kunnen we voor je openmaken maar het is belangrijk dat je zelf aanklopt. Vraag dus hulp aan docent/mentor/klasgenoot/ouder/verzorger/broer/zus etc. We helpen je graag verder!

Wil je overigens makkelijk herinnerd worden aan je doel en je acties, schrijf deze dan op een apart blaadje en hang deze op bij je werkplek. Of schrijf het gewoon op in je agenda.

Philips van Horne

Samen creatief!