Nieuws

Leerlingcoaching - Beter leren onthouden! (deel 2)

25 februari 2019
Terug

De laatste keer heb je kunnen lezen over het geheugenpaleis. We hebben toen ook kort gesproken over levendige verhalen maken. Juist door verhalen heel gek of bijzonder te maken, kunnen je hersenen zaken beter onthouden. Lees het onderstaande verhaal (boodschappenlijst) maar eens een aantal keer goed door. Probeer je echt voor te stellen dat het in de supermarkt gebeurt. Grote kans dat je de 15 producten na een aantal keren lezen van het verhaal, uit je hoofd kan opdreunen. Behalve verhalen levendig te maken of te koppelen aan ruimtes (lees deel 1 van onthouden), zijn er ook nog andere trucs om theorie beter te onthouden.

1. Maak een ezelsbruggetje.

Bij economie praten we vaker over de productiefactoren. Je kunt deze natuurlijk uit je hoofd leren: Arbeid, Kapitaal, Natuur en ondernemingsactiviteit, maar je zou er ook een afkorting van kunnen maken. Met de beginletters zou je ook het woord KANO kunnen vormen, K(apitaal), A(rbeid), N(atuur) en O(ndernemersactiviteit).

2. Opschrijven

Ga je woordjes leren of andere theorie, dan is het belangrijk dat je de informatie ook opschrijft. Wissel het gebruik van een website zoals WRTS af met het schrijven van een pen. Dit laatste zorgt ervoor dat je hersenen de informatie veel beter verwerken en beter kunt onthouden. Daarnaast test je jezelf meteen op de manier waarop de docent dit ook gaat doen. Namelijk met pen en papier.

Boodschappenlijst

Hans gaat boodschappen bij de Jumbo. Hee wat grappig. De laatste 2 letters van deze supermarkt zijn het eerste product wat ik moet halen, namelijk  (1) BOTERHAMMEN. Ik loop de supermarkt binnen en zie een grote gorilla meteen voor m’n neus. Wat grappig, hij is aan het jongleren met (2) BANANEN en (3) SINAASAPPELEN. Plots valt een sinaasappel op de grond en de Gorilla struikel er over heen. Gelukkig wordt zijn val gebroken door de nodige rollen (4)KEUKENPAPIER. Hans laat het tafereel achteruit zich en gaat snel naar het volgende product. Hij moet namelijk  (5) WITTE CHAMPIGNONS hebben, zo wit als hij laatst was toen hij zich niet goed voelde. Hij heeft toen alleen (6) TOMATENSOEP en (7) BESCHUIT gegeten. Gelukkig mocht hij na een paar dagen weer andere dingen eten, oh de (8) SPAGETTI van mama, die kan zij zo heerlijk maken met  (9) TOMATENPUREE. Papa en mama drinken bij die spaghetti graag, 10 APPELSAP, wat kinderachtig, appelsap is toch voor kleine kinderen! Over kinderen gesproken, voor zijn broertje moet hij (11) PINDAKAAS en (12) en CHOCOLADEPASTA meenemen. Terwijl hij de producten pakt, denk hij “ik zou het gezicht van m’n broertje wel willen insmeren met CHOCOLADEPASTA en PINDAKAAS”. Maar dan wordt papa boos, hij kan dan zo rood worden als een  (13) PAPRIKA. Bijna vergeet hij de laatste 3 producten (14) TANDPASTA en (15) AFWASMIDDEL. Twee klusjes die hij altijd heel stom vindt, afwassen en tanden poetsen. Maar niet getreurd. Daarna kijkt hij heel graag naar netflix, met natuurlijk een zak (16) CHIPS erbij.

 

Philips van Horne

Samen creatief!